2024-11-01
Vikbara elcyklar finns i alla former och storlekar, från små pendlarorienterade maskiner, designade för sista mils resor till högpresterande elcyklar med fettdäck. Den här artikeln innehåller en av de senare - I denna Engwe Engine Pro 750w-recension ska jag ta en detaljerad titt på specifikationen och ge dig en fullständig testkörningsrapport.
Innan jag fick den här e-cykeln var jag bekant med Engwe varumärke – deras utbud av hopfällbara elcyklar för feta däck är populära och har ett bra följe i många europeiska länder. Jag förväntade mig från början att få en nybörjarmodell, så jag blev glatt överraskad när jag öppnade lådan och hittade "top-of-the-range" Engine Pro 750w med en toppeffekt på 1000W.
☑️ Förpackning och leverans: Cykeln skickades lokalt och jag fick den Engwe Engine Pro inom 4 dagar från det att beställningen gjordes. Cykeln var mycket väl förpackad (se bilder) och leverans skedde via UPS spårad leverans.
☑️ Paket vikt: Det bör noteras att lådan är mycket tung för en person att lyfta på egen hand – jag skulle rekommendera två personer att flytta lådan eftersom den väger nästan 35 kg.
☑️ Montering: Det är en del monteringsarbete inblandat. Tack och lov har Engwe inkluderat alla nödvändiga verktyg och en välskriven manual. Framhjulet måste monteras. Plus, rattstång, pedaler, främre stänkskärm och sadelstolpe/sadel. Om du inte är bekväm med att montera cykeln själv skulle jag rekommendera att hitta en lokal cykelmekaniker.
☑️ Ladda batteriet: Det rekommenderas att ladda batteriet helt innan användning – detta tar 3-4 timmar. Laddaren har enSverige-kontakt, men kom med en UK-kontaktadapter.
☑️ Allmäntillstånd: Jag kunde inte hitta några märken eller repor på lacken och cykeln var mycket väl skyddad i lådan.
En sak som imponerar på mig med den här elcykeln är specifikationen. De Engwe Engine Pro ståtar med full fjädring, hydrauliska skivbromsar och en mycket smart fyrfärgsskärm med massor av funktionalitet och anpassning. Dessutom finns den extra bonusen med en motorregenererande funktion. Det finns många tekniska funktioner för en elcykel som kostar under 1500 XNUMX €.
Motor: Engwe använder en 750w 48v växelmotor bakre nav, integrerad i en sexekrad maghjulsdesign. Maximal nominell uteffekt är 750W, men den når en topp på 1000W från ett nytt batteri. Regulatorn klarar max 18 ampere vilket skulle ge en maximal uteffekt på 979 watt (när batteriet är fulladdat).
Regenerativ engine bromsning: Detta lägger en liten mängd energi tillbaka i batteriet när cykeln rullar – jag har testat detta, se den mer detaljerade bedömningen nedan.
Batteri: Den senaste versionen har ett 48v 16Ah batteri (768Wh) vilket är en anständig kapacitet på en cykel till detta pris. Jag har ännu inte testat hela räckvidden, men efter en åktur på cirka 6 km var 9 % av batteriet urladdat (jag använde mycket effektläge för testet).
Display: En fullfärgsskärm är full av funktioner och funktionalitet som gör många dyrare elcykelskärmar på skam. Du kan göra saker som att anpassa de individuella assistansnivåerna och aktivera funktioner som regen engine bromsning. Du kan också se uteffekt och batterispänning i realtid.
Fjärrknappsats: Knappsatsen med fem knappar är mycket snygg och är placerad bredvid vänsterhandtaget (bredvid tumgasreglaget).
Dubbel fjädring: Det finns några köttiga fjädrande gafflar framtill som verkar ganska robusta och en bakre stötdämpare. Även när jag sitter på cykeln (jag väger 102kg) fungerar bakfjädringen väldigt bra och bottnade inte. Framgafflarna har en spärrfunktion och har viss förspänningsjustering.
Hydrauliska skivbromsar: Logan-bromsar är inget märke jag är bekant med. Men de fungerar väldigt bra och jag kan inte skylla på deras prestation än så länge. Jag skulle sätta dem i nivå med Shimano MT200.
Shimano Altus 8-växlad växel: En 8-växlad triggerväxel i kombination med Shimano Altus bakväxel ger mycket exakt och skarp växling direkt ur lådan. Det behövdes ingen justering, även om detta kan variera från cykel till cykel.
Lastställ: Det ingår ett mycket tufft lastställ och du kan passa en hundhållare eller till och med en barnstol. Alternativt kan du få plats med en stor korg för utflykter till butikerna.
Engwe Engine Pro 750w är full av funktioner som vanligtvis inte finns på en elcykel till detta pris. Det är bra att se hydrauliska skivbromsar och 8-växlad växling. Fjädringen fungerar bra och den allmänna känslan av cykeln är robust. Det stora laststället utökar mångsidigheten vilket gör det möjligt att använda för att transportera stora föremål (som shopping), särskilt tillsammans med stora Engwe bakre bärväska.
Jag har fått Engwe Engine Pro att behålla, så jag kommer att lägga in fler mil under de kommande veckorna. Detta är baserat på min första provtur på cirka 6 mil.
Komfort och storlek: Engwe är en stor cykel, men är designad för att köras av ryttare av olika höjder. Jag är 6'1 tum (185 cm) och med styrets höjd och sadel justerade tyckte jag att Engine Pro var väldigt bekväm. Gelsadeln kommer att erbjuda stöd för ryttare med bredare sittben. Min dotter som är 5'8 tum (176 cm) tyckte också att det var bekvämt – jag kan tänka mig att alla som är mycket kortare än 5'4 tum kan kämpa eftersom det är ganska lång räckvidd och styrets höjd fortfarande är ganska hög, även när den är helt nedsänkt.
Prestanda (pedalassistans): Engwe använder en traditionell kadenspedalsensor (mäter trampvarvtal) och är mycket smidig i drift. Det rycker inte på och av – kraften kommer in tillräckligt stark för den första push-off och bygger sedan upp gradvis. I full power-läge fortsätter kraften bara att byggas upp tills din pedalkadens inte kan hänga med runt 22 mph. Du kan fortsätta spöktrampa och motorn kommer att fortsätta till cirka 28 mph (på lägenheten).
Prestanda (endast gas): En tumgas som är monterad bredvid det vänstra handtaget kommer att vara mycket användbart för ryttare med begränsad rörlighet. Den kan användas tillsammans med pedalhjälpen eller ensam. På plattan (med full kraft) tog det mig upp till 28 mph bekvämt och på en liten nedgång gick upp till 32 mph. I små backar skulle hastigheten sjunka avsevärt och i branta backar var det nödvändigt att trampa för att hålla cykeln igång.
Motorbuller: Till skillnad från en direktdriven motor (som är praktiskt taget tysta) denna motor använder en planetväxelsystem att förbättra effektiviteten. Detta gör det ganska bullrigt i full effektläge och motorn avger ett hörbart gnäll. Detta är ganska normalt för denna typ av motor.
Bergsklättring: Jag provade Engwe på ett par mycket korta och branta backar (20 % max lutning) och i full power-läge behövde jag bara lägga till måttlig trampkraft för att fortsätta – definitivt inom de flesta förares komfortzon. Som nämnts ovan behöver du trampa i backar om du använder gasreglaget (detta kanske är ett mindre problem för en lättviktsförare).
Hantering: Elcyklar med feta däck är inte alltid det bästa valet för att åka på asfalt – det högre rullmotståndet och bredden på däcken kan få dem att kännas något tröga. Engwe Engine Pro mådde inte så dåligt i detta avseende, men man kunde känna att däcken påverkade hanteringen i snäva, låga svängar. I högre hastigheter var detta inte så märkbart.
Bromsning: Logans hydrauliska bromsar imponerade på mig – jag fick ingen bromsblekning i branta nedförsbackar och de presterade bra med bra bett och modulering. Beläggen ser ut som vanliga Shimano hydrauliska bromsbelägg.
fjädring: Den främre fjädrande spiralfjädrande gaffeln med låsning och förspänningsjustering. Dessa gafflar ser "biffigare" ut än vissa gafflar som finns på elcyklar med liknande priser. I kombination med de stora däcken gjorde de ett bra jobb med att jämna ut den tuffa vägen som användes för provturen. Jag var lika imponerad av den bakre fjädringen – det finns 100 mm vandring och trots min tunga vikt fungerade den riktigt bra och nådde inte botten under provturen. Dessutom ökade det komforten och gav cykeln en nästan "magisk matta"-tur.
Hopfällbar: Att vika ihop Engwe är lätt och när du väl har fått kläm på det tar det mindre än ett par minuter – vikten kan dock göra det lite knepigt i början, och jag skulle rekommendera två personer att lyfta den bak i en bil eller skåpbil .
Baserat på mina första åkintryck är Engwe Engine Pro 750w jättekul att åka! Det är väldigt bekvämt och känns bra och stabilt ute på vägen. Däcken med hög volym i kombination med dubbel fjädring gör att det känns som att du flyter på luft!
Prestanda är mycket stark från 750w-motorn och alla utom de brantaste backarna är nästan utan ansträngning, med endast minimal förarens insats som krävs. Att kunna konfigurera assisten är också en stor bonusfaktor (mer om det nedan). Att ha en gasreglage kommer att vara bra för ryttare som har problem med den första starten på grund av hälsoproblem och det är bra om du bara vill ha en paus från trampandet.
Jag har haft en chans att testa det regenerativa systemet för att se om det faktiskt fungerar. Nedan har jag detaljerat hur (och om) det fungerar och hur man aktiverar det.
Först och främst måste du vara i Eco-läge. Sedan verkar det bara fungera i assistansnivå 1 eller 0. Du vet att det fungerar när strömindikatorn (på displayen) blir grön. När du rullar nedför en backe (eller trampar utan hjälp) kommer den gröna stapeln att bli längre, eftersom mer kraft går tillbaka till batteriet.
För att få maximal regenerering måste du rulla i 20 km/h. Motorn förvandlas effektivt till en stor dynamo och du kan känna draget när du går nerför en brant backe. Faktum är att jag provade detta på flera branta nedförsbackar och cykeln skulle inte rulla över 21 mph, och det känns som att bromsarna är på något.
Om det är en tillräckligt lång nedstigning bör du se batteriprocenten öka – efter en nedstigning på cirka en halv mil gick batteriet från 54 % till 71 %. Men så fort jag red uppför en annan backe var batteriet nere på 54%.
Det är här det blir knepigt. I Storbritannien ochSverige, nuvarande e-cykellag anger 250w kontinuerlig effekt (högre toppeffekt på 500w är acceptabelt) med en maximal assisterad hastighet på 15.5mph (25km/h) och en gasreglage som inte kan användas cirka 6km/h.
Personligen tror jag att lagen måste ses över för att uppmuntra fler att använda elcyklar, men elcyklar som Engwe suddar ut gränserna mellan elcykel och moped eftersom de kan användas som båda. Engwe Engine Pro kan enkelt begränsas om så önskas eller om det finns Engwe motor som är en väglaglig version.
Vinnare: ENGINE PRO
Smakämnen Engwe Engine Pro 750w (peak 1000W) är mycket elcykel för pengarna. Det känns robust och framstår som väl sammansatt. Det finns bara ett negativt – det är ganska tungt. Den kommer in på 32 kg, vilket för vissa människor kommer att vara för tungt för att ta upp trappor eller till och med komma in i en bil.
Prestanda från den bakre navmotorn är stark och smidig. Jag har ännu inte testat hela batteriräckvidden, men anekdotiska rapporter tyder på en verklig räckvidd på cirka 40 km med blandad assistans. Det finns ett eko-, normalt- och sportläge – plus ett urval av upp till 64 assistansnivåer (9 ur förpackningen). Och du har förmågan att finjustera assistansnivåerna och slå på det regenerativa systemet. Det finns också en automatisk ljusfunktion som tänder belysningen så fort det blir mörkare.
Jag är imponerad av mängden anpassning du kan göra genom displayen – du kan verkligen anpassa den här cykeln för att passa dina individuella behov. Sammantaget kan jag varmt rekommendera Engwe Engine Pro 750w – om du är ute efter en mångsidig och robust hopfällbar e-cykel med påsar av kraft, komfort och massor av tekniska funktioner är den svår att slå för priset.
Kontrollera vad andra användare tycker om
Att köpa direkt från vår hemsida garanterar den senaste versionen med alla uppgraderingar!
1.499€ Ursprungligt pris var: €1.499.1.479€Nuvarande pris är: €1.479. Lägg till i varukorgen
1.299€ Ursprungligt pris var: €1.299.1.149€Nuvarande pris är: €1.149. Lägg till i varukorgen
ENGWE EBIKES
ENGWE® Online Shop erbjuder exklusiva erbjudanden på avancerade e-cyklar till överkomliga priser. Vår välsorterade butik förser dig inom några dagar. Denna webbplats drivs av enSverige-distributör (inte en officiell webbplats). Ditt förtroende och din lojalitet i ENGWE® uppskattas.
ENGWE ENGINE PRO -
1.499€Ursprungligt pris var: €1.499.1.479€Nuvarande pris är: €1.479.Ahora ya estoy utilizando mi Engwi y, aunque aun no he relizado todas las pruebas puedo decir, que si la suspension funcionara como esperaba de ella y como dicen otros evaluadores, le podria asignar las 5 estrellas. Por lo visto me ha tocado a mi la unica Engwi con la horquilla delantera i la suspension central, que de vista estan muy bien per no funcionan en absoluto. Han intentado que algun längre me lo solucione, men tampoco lo encuentro. Ahora eligiria otra que a ser posible tuviese el respaldo tecnico necesario.
ENGWE ENGINE PRO -
Recenserat på Juni 21, 2024 by PayHelp1.499€Ursprungligt pris var: €1.499.1.479€Nuvarande pris är: €1.479.Hej John,
Det finns en video som kan begränsas till ENGWE ENGINE PRO.
https://drive.google.com/file/d/1egrZaNjMTRvLqWx08yGUu91yGx7Q5-KD/view
¡Gracias y por favor avíseme si tiene alguna pregunta!
Miguel
ENGWE ENGINE PRO -
1.499€Ursprungligt pris var: €1.499.1.479€Nuvarande pris är: €1.479.hola, quiero limitar la bicicleta a 25 km hora pero no me deja, como puedo hacerlo?
ENGWE ENGINE PRO -
1.499€Ursprungligt pris var: €1.499.1.479€Nuvarande pris är: €1.479.Gutes fahrad
ENGWE ENGINE PRO -
Recenserat på Juni 4, 2024 by PayHelp1.499€Ursprungligt pris var: €1.499.1.479€Nuvarande pris är: €1.479.Bonjour FOURMENT,
Merci de nous faire part de vos commentaires. Nous sommes heureux que vous soyez satisfait de votre vélo.
N'hésitez pas à nous contacter si vous avez des frågor!
hälsningar,
Équipe Engwe